Ryggskott

Åtta av tio personer får ont i ryggen någon gång. De flesta av oss känner någon som har haft ryggskott. Ryggbesvär är ungefär lika vanligt i alla åldrar och kan till och med förekomma hos barn och tonåringar. Ryggskott är inte alltså förbehållet män i 40+-åldern.
Men vad är egentligen ryggskott?

Symptom
Symptomen vid ryggskott, eller som det heter på latin: Lumbago, är oftast svår värk i ländryggen med en eventuell utstrålning över skinkorna, i höfterna och ljumskarna.
I ett akut tillstånd framkallar all form av rörelse smärta. I ett kroniskt skede, vilket man räknar smärta över tre månader, orsakar ryggbelastande rörelser smärta. I allvarliga fall kan ryggen låsa sig helt vilket innebär att rörelseförmågan blir mycket begränsad och akut smärta uppstår när du avviker från en upprätt kroppsställning.

Orsak
Tyvärr finns det inte ett universalt svar eller orsak till ryggskott. Det kan inträffa vid en hastig och/eller felaktig rörelse och är oftast i kombination med en försvagad ryggmuskulatur. Ryggskott kan också bero på diskbråck, kotförskjutning eller hoptryckta eller slitna diskar. Den akuta smärtan orsakas av en låsning mellan två angränsande ryggkotor och eller kramp i muskeln Quadratus lumborum, en stor muskel som sitter från midjan och går mot ryggraden.

Quadratus Lumborum har en stabiliserande funktion på lumbalryggen men hjälper också bäckenet vid gång.

Undersökning
För att undersöka och ta reda på vilken typ av ryggvärk så gör Stockholms massagekliniks massörer en ortopedisk test som heter La Segue. Testet visar på graden av ryggvärken och är till för att utesluta allvarligare skador. Man undersöker reaktionen på den eventuella smärtan vid beröring och tryck på det onda partiet. Ryggens utseende och känselförmågan bedöms. Även benens reflexer kontrolleras då smärtan kan stråla ut i benen.

Behandling
De första 48 timmarna är det bäst att kyla ner området som är inflammerat. Att stiga upp och röra på sig och få igång blodflödet i kroppen är det absolut bästa att göra för sin onda rygg. Sängliggande rekommenderas inte. Lätt fysisk aktivitet är att rekommendera, fortsätt att arbeta men sitt inte stilla för länge. Att resa sig upp och röra sig mellan varven är ett absolut måste. Det kan göra ont i början men med lättare aktivitet utan belastning blir kroppen mjukare och smärtan kan faktiskt lindras. Här är det mycket viktigt att tänka på sina rörelser och uträtta dem så ergonomiskt som möjligt.
Behandlande massage utförs försiktigt runt det ömma området och massören letar efter orsaken till ryggskottet samtidigt som symptomen behandlas. Massören letar även efter obalansen i musklerna runt det ömma området och söker svar på varför muskeln är spänd och svag.

Efter att ryggskottet har läkt är det viktigt att stärka ryggen och de stödjande musklerna bålen, i magen och i benen. Detta görs bäst genom regelbunden styrketräning. Ett tips är att rådfråga kunnig personal på det gym där styrketräningen utförs eller att få ett program av en sjukgymnast. Berätta om vad som varit problemet för att få ett specialskräddat program för just dig.

Förebyggande ryggvård
All form av regelbunden fysisk aktivitet är bra för att stärka ryggen. Specifik styrketräning för rygg, men även för ryggens avlastande muskulatur i mage och i ben, är speciellt bra. Det är dock viktigt att få ett grundligt stryrketräningsprogram av välutbildad sjukgymnast eller personlig tränare. Därefter går det bra att träna på egen hand. Tänk på att lyssna på kroppen, träna inte om ryggen känns öm, stel eller smärtar. Gör rörelserna långsamt och med rätt belastning.
För optimalt resultat varvar man styrketräningen med lågintensiv träning som till exempel promenader och högintensiv, konditionsinriktad träning, som till exempel cykling, simning och aerobics/gympa. Och som alltid ska man stretcha musklerna ordentligt efter ett träningspass. För ett optimalt resultat är massage som ett komplement till träning överlägset.

Motion som fokuserar på rörlighet och balans, som till exempel dans, ashtangayoga och pilates är också mycket bra för att stärka ryggen.
Sträck igenom kroppen genom ryggstretchövningar varje dag, förslagsvis fem minuter morgon och kväll. Se till att stretcha när du är lite varm och inte suttit stilla.

Att hitta sätt att hantera stress på kan också vara värdefullt för att förebygga ryggproblem. För en del passar meditation, yoga eller annan form av lugn träning bra medan andra föredrar att läsa en bok, ta en promenad eller ett varmt bad.

Tips och råd
  • Se till så att du har rätt arbetsställning. Ta gärna hjälp av ergonom eller sjukgymnast för rätt inställning av skrivbord och stol.

• Vid stillasittande jobb- rör på dig minst en gång i timmen. Kanske kan du träna eller ta en promenad under lunchen ?

• Ha bra skor på fötterna när du motionerar och promenerar. Bra skor till vardags är A och O.

• Använd ryggsäck istället för handväska, det är mer skonsamt för ryggen och ger rätt balans.

• Tillämpa rätt bärställning vid alla lyft, stå rakt framför föremålet du ska lyfta, bär nära kroppen med rak rygg och böjda ben. Vrid aldrig kroppen under lyftet.

• Städa rätt. Böj hellre på knäna istället för på ryggen då du dammsuger. Att ha tillräckligt lång dammsugarslang och mopphandtag är ett bra tips och håll inte händerna för långt ner så att ryggen böjs.

• Sitt ordentligt och bra. Ha inte alltför mjuk eller låg soffa eller fåtölj. Använd gärna specialkudde för svanken vid långa resor, på bio och teater.

• Rökning kan försämra näringsförsörjningen i ryggdiskar och ryggmuskulatur. Kan man sluta röka är det optimalt!

• » Stretchövningar för ryggmuskulaturen

Källor:
    Samtal med legitimerad kiropraktor Sara Lundquist
    www.netdoktor.se
    www.vardguiden.se

Klara Norra Kyrkogata 20 B    111 22 Stockholm    Telefon: 08 - 21 11 31    boka@stockholmsmassageklinik.se